Hem / Press och nyheter / Pressmeddelanden / Hemsö förnyar hyresavtal med AcadeMedia

Hemsö förnyar hyresavtal med AcadeMedia

Hemsö har förnyat hyresavtal gällande sju skolor med hyresgästen AcadeMedia. Hyresavtalen omfattar totalt 27 000 kvadratmeter och kontraktstiderna ligger på 10 och 15 år. I samband med förhandlingarna har parterna kommit överens om ett standardiserat ramavtal.

De förnyade avtalen avser skolor i Stockholms län samt Västerås och Norrköping. Innehållet i de aktuella avtalen bygger på ramavtalet. I ramavtalet regleras bland annat villkoren för ansvarsfördelningen mellan parterna gällande drift och underhåll samt hantering av skador och uppfyllande av myndighetskrav. Avtalen innehåller också överenskommelser om samarbete angående framtida energiinvesteringar kopplade till fastigheterna och användande av Sunda Hus databas för medvetna materialval vid renoveringar. Ramavtalet kommer att användas i alla framtida samarbeten.

Vi är glada över vårt fördjupade samarbete med AcadeMedia, som är en av våra största privata hyresgäster och de förnyade avtalen ger oss en stabil bas att jobba vidare från. Det nya ramavtalet kommer att kraftigt förenkla AcadeMedias och våra framtida samarbeten. Förhandlingarna om hyresavtalen kommer att gå mycket snabbare och smidigare, säger Hemsös fastighetschef Rikard Nyhrén.

Vi är glada över att ha landat ett ramavtal med Hemsö som är en strategiskt viktig hyresvärd för AcadeMedia och våra verksamheter. AcadeMedia är ett företag som växer och det nya ramavtalet ger oss bättre förutsättningar att fortsätta vår resa framåt, med Hemsö som hyresvärd, säger Andreas Nisser, fastighetschef på AcadeMedia.