Hem / Press och nyheter / Pressmeddelanden / Hemsö förvärvar forskningscentrum i Tyskland

Hemsö förvärvar forskningscentrum i Tyskland

Hemsö har förvärvat ett miljö- och forskningscentrum under uppförande i Duisburg i Tyskland.  Den totala investeringen uppgår till 1,1 miljarder kronor.

Fastigheten kommer att användas av myndigheten för miljö, natur- och konsumentskydd i delstaten Nordrhein-Westfalen och fokus ligger på undersökning, forskning och kvalitetssäkring av allt som är relaterat till vatten. Delstaten har tecknat ett 20-årigt hyresavtal. Den uthyrningsbara ytan, som består av laboratorier och kontor, är 16 600 kvadratmeter plus ett parkeringshus. Fastigheten har ett strategiskt läge vid Duisburgs centralstation med mindre än 10 minuters tågresa till Düsseldorfs flygplats.

– Med detta förvärv utvidgar Hemsö sin investeringsstrategi till fler segment inom social infrastruktur och offentliga hyresgäster i Tyskland, helt i linje med investeringsstrategin i Sverige och Finland. Fastighetens användning som laboratorium inom miljö- och konsumentskydd samt dess miljöcertifiering understryker dessutom Hemsös hållbarhetsfokus, säger Jens Nagel, Hemsös Tysklandschef.

Fastigheten beräknas vara färdigställd i december 2018 och kommer att miljöcertifieras i enlighet med tyska DNGB (Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauen) samt enligt LEED Gold (Green Building Rating System). Säljare är det tyska projektutvecklings-och fastighetsbolaget Aurelis.