Hem / Press och nyheter / Pressmeddelanden / Hemsö utvecklar skola i Tyskland

Hemsö utvecklar skola i Tyskland

Hemsö utvecklar en högstadie- och gymnasieskola för tusen elever i Zossen söder om Berlin. Hemsös investering uppgår till 450 miljoner kronor.

Projektet är Hemsös första skolprojekt i Tyskland och sker genom ett samägt bolag tillsammans med staden Zossen, där Hemsö äger 90 procent och staden Zossen 10 procent. Byggstart sker omgående och skolan beräknas att vara färdigställd första kvartalet 2021. Hyresgäst är staden Zossen som har tecknat ett 20-årigt hyresavtal. Skolan kommer att rymma tusen elever och omfattar 16 250 kvadratmeter.

Investeringen följer bolagets strategi i Tyskland, att öka fokus på förvärv och projekt inom segmenten utbildning och rättsväsende med offentliga hyresgäster. Sedan tidigare äger Hemsö samhällsfastigheter i Tyskland, främst inom äldreomsorg med ett bestånd på 42 äldreboenden.

Det är glädjande att Hemsö fortsätter att bredda fastighetsportföljen i Tyskland och att vi utvecklar vårt första skolprojekt tillsammans med staden Zossen. Vi skapar en modern skola och en bra arbetsmiljö till alla eleverna. Det finns ett stort behov av upprustning och nyproduktion av offentliga skolor i Tyskland och Hemsös erfarenhet av projektutveckling i Sverige gör oss till en stark samarbetspartner för tyska kommuner, säger Jens Nagel, Tysklandschef.