Hem / Press och nyheter / Nyheter / Ett tryggt och välkomnande hem
nyheter

Ett tryggt och välkomnande hem

Flygfoto på äldreboende

Björknäsgården i Boden är ett boende som bjuder in till besök, delaktighet i samhället och som ger utrymme för aktiviteter både ute och inne.

Vi utvecklade Björknäsgården i nära samverkan med Bodens kommun och Norlandia. Maria Runelöf som är verksamhetschef på Norlandia berättar:

– Det bästa med det här boendet är att Hemsö verkligen har tänkt på dem som ska bo här, det ska vara varmt och välkomnande både för de boende och för anhöriga som kommer och hälsar på.

Vi vill att de ska leva ända in i kaklet!

– Vi har en jättefin lounge, ett bibliotek och ett solrum där våra boende kan drömma sig bort till varmare breddgrader. Utomhus har vi ett gym, promenadstråk, pergola och odlingslådor. Vi har även en hönsgård på baksidan. Äggen använder vi till bakning tillsammans med de boende. Här kan man aktivera sig på sina egna villkor.

Nyckeln är engagerad personal som får de boende att trivas och de anhöriga att känna tillit. Det är också viktigt att boendet utvecklas för att skapa de allra bästa förutsättningarna för vård, trivsel och aktiviteter.

Tiden på ett äldreboende är en viktig del av livet.

– Ett äldreboende ska vara ett tryggt och välkomnande hem, en arbetsplats att trivas på och vara stolt över samt en plats att dela med nära och kära, säger Hemsös förvaltare Fredrik Lundholm.

– Personalens plats för paus och avkoppling gillar jag också mycket. Därifrån har de vacker utsikt över bergen och staden och sköna soffor för återhämtning

Norlandia Björknäsgården i Boden - med en naturskön och aktiverande utemiljö.
Norlandia Björknäsgården i Boden – med en naturskön och aktiverande utemiljö.

Hyresgäst hos Hemsö – en bra affär för alla

Med Hemsö som fastighetsägare får hyresgästen en stabil och trygg samarbetspartner. Vi har valt att satsa på det vi är bra på – utveckla, äga och förvalta samhällsfastigheter.

• En morfar spelar spel med sitt barnbarn i sitt ombonade rum på ett äldreboendet.

Samhällsfastigheter

Samhällsfastigheter är fastigheter för äldreboenden, utbildning, vård och rättsväsende. De fastigheter som utgör ryggraden i vårt samhälle. Våra fastigheter kännetecknas av god kvalitet, långa hyresavtal och stabila hyresgäster.

• En man sitter och läser på äldreboendet Sköndalsvillans vackra och blomstrande oas och takterrass i Tyresö

Projektutveckling

Projektutvecklingen sker både i egen regi och tillsammans med partnerföretag. Hemsös samverkansmodell bygger på att Hemsö nyttjar kunskap och erfarenheter genom en ömsesidig och löpande dialog med verksamheten som ska använda byggnaden och de leverantörer som är involverade i projekten.

• En nybbyggd skola och äldreboende i Göteborg, vitt tegel och på skolgården syns en trapp i trä där skolungdomarna kan sitta och umgås och ta det lugnt under rasterna.

Våra projekt

Hemsö har många spännande projekt i fastighetsportföljen, här kan du hitta information om våra kommande, pågående och färdigställda projekt.

Vi skapar trygga och utvecklande miljöer
  • Om oss

Vill du veta mer om Hemsö?

Hemsös affärsidé är att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter. Vår vision är att stärka ryggraden i samhället och vi utvecklar och förvaltar fastigheter med fokus på människorna som vistas där.

• Kontakt

Vill du komma i kontakt med oss?

Här hittar du kontaktuppgifter och adresser till våra kontor och kontaktpersoner på Hemsö. Välkommen att höra av dig!