Digitalisering kräver samarbete
För Hemsö innebär digitaliseringen att vi i vår traditionella fastighetsförvaltning också tar ansvar för att våra fastigheter blir en plattform för digitalisering. Inte bara för oss själva. Utan också för våra hyresgäster och alla som vistas i byggnaderna. Vi kallar det den smarta fastigheten.
I en komplex och sammankopplad digital värld krävs samarbete. Våra digitala satsningar täcker flera dimensioner; infrastruktur, data, tjänster och gränssnittet mot användarna – men också visioner och erfarenheter om hur vi i framtiden kan möta och tillvarata teknikens möjligheter.
Från infrastruktur till välfärdsteknik
Vi tar ansvar för plattformen för den välfärdsteknik som kan byggas in i fastigheten. I detta samarbetar vi intensivt med både hyresgästernas verksamheter och de bästa teknik- och tjänsteleverantörerna. Digitaliseringen av fastigheter rör alla nivåer, från infrastruktur för optimerad drift och underhåll av själva fastigheten, till nya lösningar för användar- och verksamhetsnytta.
Fredrik Hörnsten, digitaliseringschef (CDO) på HemsöVår roll som fastighetsutvecklare och -förvaltare är att skapa en plattform för digitalisering.
En intensiv digitaliseringsresa
Digitaliseringen är viktig för att göra Hemsös verksamhet ännu bättre. Därför höjer vi takten i digitaliseringen av vår verksamhet ytterligare och har stärkt organisationen, både regionalt och centralt, för att få mer kraft i arbetet. Just nu jobbar vi intensivt med digital transformation i flera projekt, både med fokus på effektiva gemensamma plattformar och på smarta tjänster för hyresgäster och användare av våra fastigheter.