Hem / Press och nyheter / Pressmeddelanden / Fastighetsbolaget Hemsö förvärvar gymnasieskola i Lysekil

Fastighetsbolaget Hemsö förvärvar gymnasieskola i Lysekil

Fastighetsbolaget Hemsö fastighets AB förvärvar Lysekils gymnasium. Tillträde sker i samband med att byggnaden är färdigställd. Säljare är Skeppshavet AB.

Lysekils gymnasium uppförs mellan Stångehuvuds naturreservat och Lysekils högskolecentrum i det utvecklingsområde som benämns Campus Väst i stadsdelen Norra Hamnen. Fastigheten är om cirka 9000 kvadratmeter och kommer att rymma ungefär 800 elever och 120 anställda. Hemsö förvärvar fastigheten för 180 miljoner kronor inklusive transaktionskostnader.

”Det här förvärvet är helt i linje med den typ av fastigheter vi vill äga. Byggnaden har ett attraktivt läge och håller en genomgående hög kvalitet vilket är av stor vikt då vi alltid arbetar långsiktigt både vad gäller ägande och vad gäller relation med våra hyresgäster” säger VD Per Berggren.

Gymnasieskolan kommer när den är färdigställd att hyras av Lysekils kommun som tecknat ett 20 årigt hyresavtal. Planerat tillträde är februari 2012.

Hemsö är sedan årsskiftet ett fristående fastighetsbolag. Hemsö ägs av Kungsleden och Tredje AP Fonden.