Hem / Press och nyheter / Pressmeddelanden / Hemsö förvärvar vårdfastighet i Göteborg

Hemsö förvärvar vårdfastighet i Göteborg

Hemsö förvärvar vårdfastigheten Brämaregården 80:1 i Göteborg till ett förvärvspris om 90 miljoner kronor. Fastigheten ligger i ett expansivt område med högt ställda miljöambitioner och är anpassad och byggd för Miljöbyggnad Silver.

Fastigheten rymmer bland annat en vårdcentral, ett apotek och en folktandvård. Största hyresgästen är Backa Läkarhus AB och Västra Götalands läns landsting med en återstående genomsnittlig hyrestid om ca 10 år. Uthyrningsbar yta uppgår till 3 300 kvm. Säljare är Aktiebolaget Tornstaden.

Att det finns tydliga miljöambitioner både för fastigheten och för det omkringliggande området gör förvärvet extra intressant och helt i linje med Hemsös hållbarhetspolicy säger Hemsös VD Per Berggren.

Hemsö äger sedan tidigare strax över 90 fastigheter i region Väst. Nyligen presenterade Hemsö på Kvalitetsdagarna även ett förslag på en konceptförskola för Göteborg. Hemsös målsättning är att än mer öka samarbetet med kommunerna i regionen.

Vi följer befolkningsstruktur och tillväxt och relaterar det till behovet av samhällsfastigheter på varje ort där vi verkar. Förvärvet av Brämaregården 80:1 gör att vi i detta fall än mer fördjupar våra kunskaper om Göteborg, något som vi gärna delar med oss av till staden och till våra hyresgäster säger Joachim Hult, Regionchef Väst, Hemsö.