Hem / Press och nyheter / Pressmeddelanden / Hemsö tar första spadtaget för Ullstämmaskolan i Linköping

Hemsö tar första spadtaget för Ullstämmaskolan i Linköping

Idag den 5 mars tas första spadtaget för Hemsös nybyggnation av en skola i exploateringsområdet Ullstämma i Linköping. Skolan kommer att ha plats för cirka 350 elever för både förskola och skola till och med årskurs 6. Nybyggnationen innebär en investering i storleksordningen 100 miljoner kronor.

I höstas vann Hemsö upphandlingen som gällde förvärv och uppförande av en skola i området Ullstämma i Linköping. Kommunen blir hyresgäst och har träffat ett 15-årigt hyresavtal med Hemsö för de nybyggda lokalerna. Skolan kommer att vara inflyttningsklar i juni 2015.

Projektet ligger i linje med Hemsös uttalade strategi om att projektutveckling ska bidra till ökning av fastighetsportföljen. Hemsö använder SundaHus Miljödata för att kontrollera och dokumentera alla material som används vid nybyggnationen av skolan. Tillämpningen av systemet medför att samtliga material i projektet medvetet väljs för att skapa en bra och sund miljö för barnen. En annan aspekt av hållbarhet som tillämpas i projektet är flexibilitet i lokalerna. Skolans planlösning medför att lokalerna enkelt kan omvandlas och anpassas till den åldersgrupp som har störst lokalbehov, oavsett om det är förskola eller skola.

– Hållbarhet är en av våra identifierade framgångsfaktorer i verksamheten. Att göra bra och sunda materialval är en självklarhet och extra viktigt i förskolor och skolor, säger Hemsös VD Per Berggren.

Områdets övriga exploatering består främst av nybyggnation av bostäder och handelslokaler. De nya bostäderna medför att behovet av skolplatser ökar. Ullstämmaskolans uppförande bidrar till att fylla platsbehovet då skoletabeleringen medför cirka 350 nya elevplatser.

För vidare information vänligen kontakta

Per Berggren, VD Hemsö Fastighets AB                      08-501 170 01

Karin Nilsson Malmén, Kommunikationschef, Hemsö 08-501 170 25

Fakta Ullstämmaskolan
Byggnadsyta                         4200 kvm
Årskurser                               Förskola till och med årskurs 6
Antal elever                           350
Inflyttningsdatum
                  juni 2015
Sunda Hus
SundaHus Miljödata är ett verktyg för fastighetsägare att säkerställa medvetna materialval. Det ger information om funktioner och egenskaper hos olika material, ett hjälpmedel för att välja rätt bygg- och anläggningsmaterial ur miljösynpunkt.