Hem / Press och nyheter / Pressmeddelanden / Hemsö förvärvar äldreboende och förskola i Finland

Hemsö förvärvar äldreboende och förskola i Finland

Hemsö förvärvar ett äldreboende och en förskola under uppförande i Finland. Förvärvet sker inom det ramavtal som tecknades med YIT i juni 2016. Den totala köpeskillingen uppgår till cirka 13 miljoner euro.

Förskolan ligger i Esbo i Helsingforsregionen och omfattar en uthyrningsbar yta om cirka 1 140 kvadratmeter. Hyresgäst är Tenava Päiväkodit Oy, en av de största privata förskoleoperatörerna i Finland. Äldreboendet som ligger i Tammerfors omfattar en yta om cirka 3 430 kvadratmeter och hyresgäst är Attendo Oy. I båda fastigheterna löper hyreskontrakten på 15 år.

Transaktionerna är de första som genomförs under det ramavtal som vi tecknade med YIT i juni. De två fastigheterna är nybyggda med moderna och trivsamma lokaler. Vi uppskattar ramavtalets totala underliggande fastighetsvärde till runt 75 miljoner euro, så vi fortsätter att expandera i Finland med god fart, säger Jarkko Leinonen, Hemsös fastighetschef i Finland.

Fastigheterna beräknas vara färdigställda den 1 augusti 2017 respektive den 1 november 2017. Efter dessa förvärv äger Hemsö 22 fastigheter med ett underliggande värde om cirka 217 miljoner euro i Finland.