Hem / Press och nyheter / Pressmeddelanden / Hemsö utvecklar nytt äldreboende i Kristianstad

Hemsö utvecklar nytt äldreboende i Kristianstad

Hemsö utvecklar ett nytt äldreboende i Kristianstad tillsammans med omsorgsföretaget Vardaga. Äldreboendet kommer att ha 60 platser och ett 15-årigt hyresavtal har tecknats med Vardaga. Nyproduktionen sker på Hemsös egen mark och investeringen uppgår till 135 miljoner kronor.

Äldreboendet får en uthyrningsbar yta på 3 900 kvadratmeter och de 60 platserna är fördelade på sex avdelningar. Boendet kommer att inredas med Vardagas prisbelönta boendekoncept, som förenar form med funktion och som är utformat för att underlätta för äldre och personer med en demenssjukdom. Byggnaden blir belägen i centrala Kristianstad med Centralsjukhuset som granne. I bottenplanet planeras en förskola på en yta om cirka 500 kvadratmeter.

Vi är glada över att stärka vårt samarbete med Vardaga och det nya äldreboendet är vårt fjärde gemensamma projekt. Vi är också nöjda över att kunna utnyttja en befintlig byggrätt på vår egen mark, säger Anna Marand, Projektutvecklingschef Hemsö.

Byggnadsarbeten kommer att påbörjas i februari 2019 och projektet förväntas vara färdigställt till årsskiftet 2020/2021.