Hem / Press och nyheter / Pressmeddelanden / Hemsö utvecklar nytt äldreboende i Tyskland

Hemsö utvecklar nytt äldreboende i Tyskland

Hemsö genomför sin första nybyggnation av ett äldreboende i egen regi i Tyskland. Den totala investeringen uppgår till cirka 170 miljoner kronor.

Hemsö fortsätter att växa inom segmentet äldreboenden Tyskland och utvecklar sitt första äldreboende i Büttelborn utanför Frankfurt. Hemsö är byggherre för boendet som kommer att rymma 94 platser, 33 seniorlägenheter samt en dagverksamhet.

‒ Vi tar ytterligare ett steg i vår tillväxtstrategi genom det här projektet då vi själva ansvarar för utveckling och produktion. Vi tillämpar samma koncept som i Sverige och Finland och därmed kan vi utnyttja den erfarenhet och kunskap som Hemsö har byggt upp, säger Jens Nagel, Tysklandschef på Hemsö.

Byggstart sker under våren 2020 och boendet beräknas stå klart under hösten 2021. Ett hyresavtal på 25 år har tecknats för äldreboendet och dagverksamheten med Altenheim Victoria GmbH, en lokal äldreboendeoperatör i Büttelborn.

I Tyskland äger och förvaltar Hemsö samhällsfastigheter med ett fastighetsvärde på cirka 8 miljarder kronor främst inom äldreomsorg.