Hem / Press och nyheter / Pressmeddelanden / S&P bekräftar Hemsös kreditrating om A- med stabila utsikter

S&P bekräftar Hemsös kreditrating om A- med stabila utsikter

I juni 2021 meddelade Standard and Poor’s (S&P) att de har uppdaterat kriterierna för ”Public & Social Housing Providers” och med anledning av det beslutade S&P att dessa kriterier inte längre var applicerbara på Hemsö.

S&P beslutade att Hemsö skulle bedömas enligt kriterierna för traditionella fastighetsbolag (”Key Credit Factors For The Real Estate Industry”). Samtidigt placerades Hemsö på kreditbevakning negativ under tiden som S&P gjorde om sin kreditbedömning. Analysen av Hemsö enligt dessa kriterier är nu klar och S&P har beslutat att bekräfta Hemsös kreditrating om ”A-” med stabila utsikter, samma kreditrating från S&P som Hemsö haft sedan 2015.

− Det är bra att vi nu har fått besked från S&P då den osäkerhet som funnits gällande Hemsös långsiktiga kreditbetyg nu minskar vilket är till gagn för alla Hemsös långivare, säger Rutger Källén, vice vd och CFO på Hemsö.

För vidare information vänligen kontakta:

Nils Styf, vd                                                                  08-501 170 01
Rutger Källén, vice vd och CFO                                  08-501 170 35

Denna information är sådan information som Hemsö Fastighets AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 september 2021 kl. 12:30 CET.