Hem / Press och nyheter / Pressmeddelanden / Hemsö hyr ut till Amerikanska gymnasiet i Göteborg

Hemsö hyr ut till Amerikanska gymnasiet i Göteborg

Hemsö har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Amerikanska gymnasiet för lokaler i den nya samhällsfastigheten i stadsdelen Karlastaden i Göteborg.

Hyresavtalet med Amerikanska gymnasiet omfattar en yta på totalt 3500 kvadratmeter i det nya kvarteret Capella i Karlastaden. Gymnasiets nuvarande verksamhet i Gårda kommer att flytta till moderna och funktionella lokaler i den nya byggnaden under sommaren 2024.

‒ Amerikanska Gymnasiet vill vara en viktig del av att forma framtidens Göteborg. Läget i Karlastaden kännetecknas av framtid och innovation, vilket ligger i linje med vårt sätt att se på utbildning. I samarbete med Hemsö bygger vi en helt ny skolbyggnad som kommer att bli ett landmärke både i Göteborg och nationellt, säger Peter Heddelin, VD Amerikanska Gymnasiet.

‒ Vi välkomnar Amerikanska gymnasiets elever till Capella, det blir ett fint komplement till övriga hyresgäster både inom fastigheten och i Karlastaden. Det är ett mycket bra läge för en teoretisk gymnasieskola nära ett kluster av högteknologiska företag, säger Hanna Tengberg, projektutvecklare på Hemsö.

I de nya lokalerna kommer det att finnas plats för cirka 550 elever och skolan kommer att erbjuda inriktningar inom natur, teknik, ekonomi och samhällsvetenskap. Lokalerna utrustas med VR-teknik och utrustning för att kunna spela in och sända undervisning. Det kommer förutom klassrum och elevytor att finnas en större sal för debatter och events.

Den aktuella fastigheten utvecklas i nära samarbete med Serneke och lokalerna kommer att användas för bland annat vård, utbildning och omsorg. Tidigare avtal har tecknats med Folkuniversitetets verksamheter; Balettakademin och KV Konstskola samt Göteborgs stad.