Hem / Press och nyheter / Pressmeddelanden / Järva Gymnasium ny hyresgäst i Hemsös Campus Tensta

Järva Gymnasium ny hyresgäst i Hemsös Campus Tensta

Hemsö har tecknat ett sjuårigt hyresavtal med Järva Gymnasium för en ny gymnasieskola i Tensta. Gymnasiet får en yta om 4 600 kvadratmeter med plats för cirka 500 elever.

Gymnasiet kommer att innehålla teoretiska program med inriktningarna naturvetenskap, teknik, ekonomi och samhälle. Skolan startar till höstterminen 2024. Hemsö har fortfarande ett arbete framför sig med ytterligare hyresgäster inom utbildning, kultur och föreningsliv.

− Tillgång till god utbildning och hängivna vuxna kan göra hela skillnaden för ungas framtidstro och livsval. För Hemsö är det viktigt med långsiktiga aktörer som bidrar både med nya skolplatser och till utvecklingen av Tensta. Det här är startskottet för vår vision om att skapa ett nytt skolcampus. Med Järva Gymnasium får vi en hyresgäst i Campus Tensta som fokuserar på elevers utbildning och välmående, säger Nils Styf, vd, Hemsö.

Skolan drivs av den ideella och icke-vinstdrivande Stiftelsen Roya Foundation. Stiftelsen driver sedan tidigare Järvaskolan, en högstadieskola i Kista.

− I ett samhälle är en högkvalitativ gymnasieutbildning en grundläggande byggsten för framgång och välfärd. Unga i Järva har höga ambitioner, stora drömmar och drivkraften att förverkliga dem. Därför väljer vi att etablera Sveriges modernaste gymnasieskola, Järva Gymnasium, i Tensta, säger Amir Sajadi, vd, Järva Gymnasium.

Hemsö förvärvade Campus Tensta i april 2022. Hemsö har sedan dess haft en bred dialog med skoloperatörer och lokalsamhället för att säkerställa att kommande hyresgäster möter behoven.

− En ny gymnasieutbildning i stiftelsebaserad regi blir ett positivt tillskott i Järva och ligger i linje med Fokus Järva, stadens kraftsamling för att lyfta Järvaområdet. I Järva finns stora framtidsmöjligheter och jag hoppas att Campus Tensta kommer att bidra till områdets utveckling, säger Anders Österberg, biträdande finansborgarråd i Stockholms stad och ansvarig för Fokus Järva.

Fastigheten uppfördes år 1984 och omfattar drygt 21 000 kvadratmeter. Hemsö genomför nu en omfattande renovering för att varsamt återställa byggnaderna till toppskick enligt dagens krav.

Nils Styf

Vd