Hem / Press och nyheter / Nyheter / Hemsö 2023 – 23 nya medarbetare, 14 byggstarter, 21 färdigställda projekt och 8 förvärv
nyheter

Trots turbulensen i marknaden har Hemsö byggstartat många nya projekt under året. Den operativa verksamheten har löpt på ungefär som vanligt, vilket har inneburit flera nya hyresavtal, åtta förvärv och 23 nya kollegor. Hittills i år har Hemsö färdigställt projekt med totalt 650 nya äldreboendeplatser och 2 830 nya skolplatser.

Vi upplever att efterfrågan inom våra segment är större än någonsin.

Nils Styf, vd på Hemsö

– Under 2023 har vi byggstartat 14 utvecklingsprojekt, vilket jag är mycket stolt över. Det är viktigt för oss att vara en trygg samarbetspartner till den offentliga sektorn i både goda och sämre tider, säger Nils Styf, vd på Hemsö.

Hemsö byggstartade bland annat Vänersborgs tingsrätt med Domstolsverket som hyresgäst, Ängegärde äldreboende i Kungälv med Kungälv kommun som hyresgäst och för- och grundskolan Ektorps skola med Nacka kommun som hyresgäst.

En av många höjdpunkter under året är Hemsös utökade samarbete med kommuner i Finland. Nya hyresavtal tecknades för två skolor i Helsingfors; ett 25-årigt hyresavtal för en ny förskola med plats för 224 barn och ett 15-årigt hyresavtal för två gymnasieskolor med konstinriktning. Ett 20-årigt hyresavtal tecknades också för internationella skolan i Åbo.

Visionsbild på Hertonäs nya förskola i Helsingfors.

Långsiktig partner till offentlig sektor

Flera projekt har också färdigställts och gått in i den långsiktiga förvaltningen. Bland annat invigdes grundskolan Stavsborgsskolan i Nacka, gymnasieskolan Lundellska i Uppsala, Paavola skolcampus i Lahtis, äldreboendet i Kleinmachnow utanför Berlin och äldreboendet i Büttelborn utanför Frankfurt.

­­­– Invigningar är en milstolpe. Det är en härlig känsla när våra fastigheter fylls med liv och rörelse. Att se dem användas och att livet pågår där precis som vi såg framför oss när vi satte spaden i backen. Vårt fokus är trivsel och trygghet för elever, äldre, anhöriga och alla som arbetar på våra fastigheter, säger Nils Styf.

Det nya äldreboendet i Büttelborn utanför Frankfurt i Tyskland.

Hemsös majoritetsägare Tredje AP-fonden är en långsiktig ägare. För att stärka kapitalstrukturen och finansiera investeringar i nya hållbara skolor och äldreboenden beslutade styrelsen och ägarna under 2023 att tillföra sammanlagt 2 miljarder kronor i eget kapital.

– Vi har en stark och stabil ägare i Tredje AP-fonden. Hemsö har också en hållbar affärsmodell och en kontrollerad tillväxttakt i en växande marknad. Inte minst har jag kollegor med ett stort engagemang i vårt samhällsuppdrag. Det ger Hemsö en stabil grund i det fortsatta arbetet, säger Nils Styf.

Nils Styf

Vd

Skicka e-post

Hyresgäst hos Hemsö – en bra affär för alla

Med Hemsö som fastighetsägare får hyresgästen en stabil och trygg samarbetspartner. Vi har valt att satsa på det vi är bra på – utveckla, äga och förvalta samhällsfastigheter.

• En morfar spelar spel med sitt barnbarn i sitt ombonade rum på ett äldreboendet.

Samhällsfastigheter

Samhällsfastigheter är fastigheter för äldreboenden, utbildning, vård och rättsväsende. De fastigheter som utgör ryggraden i vårt samhälle. Våra fastigheter kännetecknas av god kvalitet, långa hyresavtal och stabila hyresgäster.

• En man sitter och läser på äldreboendet Sköndalsvillans vackra och blomstrande oas och takterrass i Tyresö

Projektutveckling

Projektutvecklingen sker både i egen regi och tillsammans med partnerföretag. Hemsös samverkansmodell bygger på att Hemsö nyttjar kunskap och erfarenheter genom en ömsesidig och löpande dialog med verksamheten som ska använda byggnaden och de leverantörer som är involverade i projekten.

• En nybbyggd skola och äldreboende i Göteborg, vitt tegel och på skolgården syns en trapp i trä där skolungdomarna kan sitta och umgås och ta det lugnt under rasterna.

Våra projekt

Hemsö har många spännande projekt i fastighetsportföljen, här kan du hitta information om våra kommande, pågående och färdigställda projekt.

Vi skapar trygga och utvecklande miljöer